????????

Nu har jag läst igenom alla häften...Jag måste säga att Sartre och Kierkegaard häftena är rätt bra, man förstår vad de handlar om, vad de menar osv. Men sen när man läser häftet om Nietzsche, så fattar man ingenting, nada, noll!! Värsta cp texten, det känns som den inte hänger ihop eller vad man ska säga...han flummar verkligen känns det som!! Jag tror att han snackar nånting om "Övermänniskan" och att "Gud är död" lr nått...???
Och vad betyder egentligen ordet "ressentiment"??? Kan ni det utan att slå upp det?? Det kan iaf inte jag!!

Jag slog upp det:
Ressentiment är en term som används inom psykologin och den existentiella filosofin och som härstammar från franskans "ressentiment" (som ungefärligt betyder "ilska" eller "illvilja" till följd av en upplevd oförrätt). Termen myntades av den tyske filosofen Friedrich Nietzsche och kan enkelt uttryckt sägas beskriva den svages avundsjuka och bitterhet mot den som upplevs som starkare eller överlägsen. (Källa: Metapedia)

Vem kan det där egentligen??? Jag verkligen ogillar filosofi, och speciellt när det kommer till sådana här uppgifter som inte någon fattar...ingen fattar uppgiften helt och fullt...om det är någon som gör det så säg till isf!! ;P XD

Det här får mig att hata tyskar mer än vad jag gjorde förrut!! =/ =I

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag fattar heller ingenting av vad som står i de där texterna. Nietzsche-texten har jag inte ens orkat börja på än, bara inledningen - den verkar askrånglig :P

2008-04-23 @ 16:39:06
URL: http://eluaan.blogg.se
Postat av: evers

jag ahtar också tyskar.. dock är jag typ halv/kvarts tysk :P

2008-04-24 @ 09:43:15
URL: http://erikevers.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0