Topprepsklättring inomhus

Idag var första dagen på klätterkursen i Råssnäshallen.

Frisksportarna har fixat med det hela. Det är två, väldigt kompetenta killar inom den här sporten, från Linköping som lär oss hur man passar på klätterväggen. Det första vi fick lära oss(efter att vi krängt på oss selarna) var att göra en säkringsknut, i form av en dubbelåtta. Den knuten är ganska krånglig, men jag tycker att jag börjar kunna den nu. Såhär ser den ut:

Dubbelåtta

Efter en massa traglande med att få dubbelåttan rätt, och efter en liten genomgång om hur man gör när man är säkringsman(den som står och "passar" nere på marken) fick vi börja klättra lite. Vi blev indelade två och två, jag och Sara bildade ett replag. Jag började som klättrare och Sara började som säkringsman. När man checkat utrustningen(twice) och säkringsmannen har sagt "Säkring klar!" är det bara att börja klättra. ;)

Det var faktiskt lite läskigt ibörjan måste jag säga. Jag var nästintill jätterädd. Det enda jag tänkte på, när jag var typ halvvägs uppe, var: "Herregud jag kommer dö! Titta inte ner! Klättra uppåt! Fokusera UPPÅT!". Och det funkade, jag kom ända upp till taket och ner igen, utan att dö. Sara gjorde bra ifrån sig för att vara första gången!^^ Sen är det ju en fördel att man har en lagkamrat som känner, och som man kan lita på. Det känns ännu lite mindre läskigare då! Och så vet man vem man ska hemsöka med, om det händer nått! ;) xP
Vi fick en läxa tills imorrn. Vi ska ha läst ett helt häfte om allt vad klättring innebär(typ). Jag har redan läst det, och jag tycker faktiskt att det var ganska intressant. Det var bra skrivet och förklarat med, tycker jag! :)
Imorrn skulle det bli en repition på det vi gjorde idag, och sen skulle vi förmodligen få lära oss att göra den där dubbelåttan på varandra. Det kommer nog ta tid innan det lyckas(i alla fall för mig). Det borde ju vara svårare att göra den på nån annan än på sig själv. Det blir liksom spegelvänt..eller nått..? :S
Jaja, det blir säkert bra med det, ska vi se. ;) Hittills har den här kursen varit rolig. Det hjälper ganska mycket att kursledarna är trevliga och roliga. Det blir ju så mycket bättre då! :)

Vid 1, halv 2 nångång åkte jag upp till Tuffi och småttingarna i Karlsby. Det blev inget sällskap av Felicia denna vecka heller. Hon har gått och blivit sjuk stackaren. :(
Jag lyckades få med mig Marcus upp dit. Han gick en promenad med mig och Tuffi. Jag lyckades nästan med att få upp honom på hästryggen, men han ville inte sen när det väl gällde. "Det regnar ju! Jag vill inte då!". Så det får bli en annan gång helt enkelt. För upp ska han allt! ;P
Småhästarna fick stå den här veckan med. Vädret var inte det bästa direkt. Det började regna och det var typ tjocka ute! Jättedimmigt, man såg typ knappt nånting! :O
Men det blev lite trav och lite galopp idag i alla fall. Hon var inte så slö idag heller. Müslin gör sin del av avtalet alltså! ;)

Men gu' va klockan blev mycket helt plötsligt! Kanske borde göra mig iordning för sängen nu. Men imorrn kan man i alla fall sova ut lite. Kursen börjar ju inte förren klockan 13.00 imorrn. Gött! :)

Ciao!

Kommentarer
Postat av: fija

Ihi! Det är jättekul att klättra :)

Jag brukar klättra med mina morbröder i frankrike! =) Superkul ju

2009-11-15 @ 13:04:04
URL: http://fijawodlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0