Fettisdagen

Uttalar man det fettis-dagen eller fet-tisdagen?

Bara undrar. För folk uttalar det olika har jag hört. Det är ju inte så stor skillnad kanske..? Fast jag tycker att fettis-dagen låter fulare än fet-tisdagen faktiskt. Det låter som att det är dom feta/överviktiga människornas dag, medan fet-tisdagen låter som att det är en dag man ska äta fet mat(eller bakelser). :P
Jag säger fet-tisdagen, men när man pratar snabbt blir det fettis-dagen.

Fettis-dagen är enklare att säga, men det låter fulare än fet-tisdagen.

Jaja, skitsamma egentligen. Fattar inte varför vi ens har en sån dag. Godsaker som t.ex. semlor äter vi ju annars också. Det är ju inte som att man går och väntar ett helt år på att få fika lite. :P
Asså jag vet att det har nått med den kristna fastan att göra, att det typ är den sista dagen före fastan eller nått. Men nuförtiden är det väl inte så många kristna som fastar väl? Men antagligen så tillverkade dom bara semlor till just den här dagen, förr i tiden. Dom resterande 364/365 dagarna fick dom vara utan säkert. Nuförtiden finns det ju semlor i butiken året om. Väl?
Nej, jag föredrar vanliga bullar framför semlor. Det är väldigt sellan jag äter semlor faktiskt. Anser att det är alldeles för mycket grädde på/i dom. :P

Men nu lämnar vi det och kollar på lite mera Vinte-OS istället(repris från nattens sändningar). Sen är det dags att traska iväg mot Råssnäshallen och hjälpa Marie med dom små barnen på gympastiken. :P

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0